W poprzednich artykułach dzieliliśmy się z Wami wiedzą na temat wprowadzania kawy i akcesoriów do lokali gastronomicznych. Kontynuując sprzedażową serię edukacyjną, chcemy pokazać Wam, jakie kategorie i produkty cieszą się największym zainteresowaniem klientów, żeby ułatwić Wam wybór, co umieścić na Waszych fizycznych lub wirtualnych półkach.

Top 5 kategorii

  1. Kawa specialty
  2. Młynki 
  3. Herbata
  4. Kawiarki
  5. Filtry papierowe

Wartość rynku kawy w Polsce w 2020 szacowano na 4,7 mld zł. W roku wybuchu pandemii odnotowano rekordowy 6% wzrost wartości detalicznej rynku kawy. Poprawa sytuacji ekonomicznej polskich gospodarstw domowych oraz rosnąca świadomość konsumentów przekładają się, według raportu Euromonitor na ciągły wzrost popytu na produkty charakteryzujące się wysoką jakością. Do tych czynników dochodzi rosnące zapotrzebowanie na kawę produkowaną w sposób etyczny i zrównoważony. Wszystkie te elementy razem sprawiają, że konsumenci coraz chętniej sięgają po kawę specialty, a także deklarują, że są w stanie zapłacić za nią więcej. Kawa specialty to najszybciej rozwijający się segment na europejskim rynku kawy. 

Podczas pandemii bardzo silnie rozwinęła się kategoria home baristów. Osoby, które na co dzień piły kawę w ulubionych kawiarniach, musiały nauczyć się parzyć ją w domu. Chcąc osiągnąć tę samą jakość, musiały wyposażyć swoje kuchnie w niezbędne akcesoria. Żaden ze sprzętów nie ma tak dużego wpływu na smak kawy, jak młynek. Więcej o znaczeniu młynków piszemy tu. Młynki, zarówno ręczne, jak i automatyczne, zagościły w polskich domach i polecane przez zadowolonych użytkowników, rozprzestrzeniają się dalej. Kto już raz spróbował kawy parzonej ze świeżo zmielonych ziaren, temu trudno będzie wrócić do mielonych dużo wcześniej kaw.

Spodziewa się, że rynek herbaty specialty osiągnie do końca 2022 wartość 1.2 mld$, wzrastając z CAGR na poziomie 8.2% w latach 2022-2032. Rynek herbaty ogółem wzrasta wolniej od segmentu o wysokiej jakości i świadomym pochodzeniu – przewidywany jest wzrost CAGR na poziomie 4,5% w latach 2022-2027. Chociaż rynek herbaty od wielu lat zdominowany jest przez jej czarną odmianę, maksymalnych wzrostów oczekuje się w segmentach herbaty zielonej i ziołowej, ze względu na coraz większą świadomość związanych z nimi korzyści zdrowotnych. Konsumenci szukają produktów bogatych w antyoksydanty, których herbata jest znanym źródłem, są także świadomi pozytywnego wpływu herbaty na procesy trawienia.

W przypadku kawiarek mamy do czynienia z niemalże tożsamością brandu i kategorii. Myśląc o kawiarce natychmiast staje nam przed oczami mocha marki Baletti. Za sukces marki odpowiada połączenie kilku elementów: elegancji, designu, najlepszych materiałów oraz wieloletniej historii. Alfonso Bialetti chciał uszczęśliwić wszystkich rodaków i umożliwić im przygotowanie w domu kawy nie różniącej się w smaku od tej podawanej w kawiarniach. Wykorzystanie pary do wytworzenia odpowiedniego ciśnienia sprawiło, że kawa jest na tyle mocna, że można porównać ją do tej z ekspresów ciśnieniowych. Moka odniosła natychmiastowy sukces, ale jej twórcy z pewnością nie śniło się to, jak bardzo stanie się popularna. Do tej pory sprzedało się ponad 200 milionów egzemplarzy. Kawiarki pojawiają się w największych polskich sklepach sieciowych, a nawet w programach Roberta Makłowicza 🙂

Zestawienie kończą filtry papierowe, niezmiennie jedne z najbardziej popularnych produktów w naszych kawiarniach i sklepie internetowym, idealne produkty crosselingowe. Podobnie jak w przypadku młynków, kategoria akcesoriów do parzenia kawy w domu w ostatnich latach znacząco wzrasta, a parzenie bez filtrów jest niemożliwe. Miłośnicy kawy muszą uzupełniać filtry co kilka tygodni. Tak, jak w marketach przy kasach znajdują się słodycze i gumy do żucia, tak przy naszych kasach i w checkoutach powinny znajdować się filtry. Proponujemy je też obowiązkowo przy każdym zakupie akcesoriów.

Nasze top marki i produkty

Poniżej prezentujemy marki najbardziej popularne wśród naszych klientów a także wzrosty, jakie odnotowały ich produkty w pierwszym kwartale 2021 (w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej).

#1 Hario

Wzrost Q1 2020/ Q1 2021 – 113,4%

Najpopularniejsze produkty:

  • Hario Mini Mill Slim Plus – młynek do kawy
  • Hario zestaw V60 – drip + serwer + filtry
  • Hario ceramiczny Drip V60-02
  • Hario Range Server V60-02
  • Hario plastikowy Drip V60-02 
  • Hario V60 Drip Decanter – 700ml
  • Hario Skerton PLUS – Młynek do kawy
  • Hario Buono Kettle – 1l
  • Hario Skerton PRO – Młynek do kawy
  • Hario Buono Kettle – 1,2l

#2 Fellow

Wzrost Q1 2020/ Q1 2021 – 142,4%

Najpopularniejsze produkty:

  • Fellow Stagg EKG – Czajnik Elektryczny (czarny, biały, niebieski)
  • Fellow Prismo
  • Fellow Carter Everywhere Mug – Kubek termiczny (czarny)
  • Fellow Ode – Młynek automatyczny (czarny)

#3 Bialetti

Wzrost Q1 2020/ Q1 2021 – 97,3%

Najpopularniejsze produkty:

  • Bialetti – Perfetto Moka Vanilia 250g
  • Bialetti – Adapter do płyt indukcyjnych 
  • Bialetti New Venus 4tz
  • Bialetti Kitty 6tz
  • Bialetti Moka Express 6tz
  • Bialetti New Moka Induction 2tz
  • Bialetti New Moka Induction 4tz 
  • Bialetti Moka Express 3tz
  • Bialetti New Venus 10tz

#4 Comandante

Wzrost Q1 2020/ Q1 2021 – 79,4

Najpopularniejszym produktem jest młynek C40 MK4 Nitro Blade.

Author

Autorka książek COFFEE SPOTS Polska i LESS WASTE Polska, inicjatorka projektu wydawniczego Przebłysk. Miłośniczka dobrego jedzenia i pięknych zdjęć, uzależniona od kawy, chleba i masła.