Kawa stanowi nieodłączny element poranka – czy to w domu, czy w podróży. Możemy pokusić się o twierdzenie, że prawie każdy gość hotelu przed jego opuszczeniem i rozpoczęciem dalszej części dnia, spędza chwilę z kubkiem energetyzującego naparu w dłoni. To jak smakuje kawa, sposób, w jaki jest podana oraz jakie emocje towarzyszą temu porannemu rytuałowi, determinuje nastrój na resztę dnia. Jest to również jedno z najsilniejszych wspomnień, jakie gość zabierze ze sobą. 

Dobra kawa jako nowy standard jakości

Hotele przywiązują ogromną wagę do jakości – dbają o świeżość produktów, sprowadzanych często od lokalnych dostawców. Współpracują z rzemieślniczymi browarami, organicznymi winiarzami, kawa natomiast często traktowana jest po macoszemu. Saszetki z kawą instant lub 3w1 – produkty o wysokiej kaloryczności i dużej zawartości cukru i tłuszczu to nadal standard w hotelowych pokojach. Najlepsze łóżko, poduszki i miła obsługa mogą zostać zatarte w pamięci, jeśli ostatnim wspomnieniem jest gorzka i kwaśna kawa, która nie dodaje energii przed spotkaniem, pracowitym dniem lub aktywnym zwiedzaniem miasta. Branża hotelarska za granicą bardzo dostrzegła już trend i możliwości związane z kawą specialty, w Polsce także pojawiają się już pionierzy proponujący kawę najwyższej jakości jako standard w hotelu.

Hotelarze stawiający na jakość

Nowa fala kawowa obejmuje ziarna kawy i ich jakość, a także alternatywne metody parzenia. Obok ekspresów – ciśnieniowych i przelewowych, pojawiają się akcesoria, takie jak drip, chemex, aeropress, czy przyciągający uwagę syfon. 

W Polsce kawa specialty stanowi jeszcze zaledwie kilka procent rynku kawy ogółem, za Oceanem jest to już natomiast połowa całego rynku. Wielu hotelarzy, którzy stawiają na jakość, zauważa ogromny potencjał rynku. Ace Hotels otwierają nieruchomości z kawiarniami specialty Stumptown Coffee Roasters z Portland w holu. High Line Hotel z Nowego Jorku zaprosił na swój dziedziniec Intelligentsia Coffee z Chicago. 

Otwieranie kawiarni w hotelu nie jest konieczne, aby wywrzeć na gościach niesamowite wrażenie smakiem kawy, można to robić także podczas śniadań w hotelowej restauracji, czego doskonałym przykładem jest chociażby polski Hotel Heron położony nad jeziorem rożnowskim. Piotr Cymorek, barista z prawdziwym powołaniem, odpowiedzialny za część kawową, wywołuje zainteresowanie gości hotelowych efektywnymi metodami parzenia i przekonuje ich do czarnej kawy. Bar pana Piotra mieści się w widocznym miejscu, a on sam ma 30-40 sekund na to, by wzbudzić zainteresowanie. Jest w stanie tego dokonać poprzez wprowadzenie elementu nowości i parzenie kawy za pomocą akcesoriów takich jak drip, aeropress i syfon, używa także małych ekspresów przelewowych – Moccamasterów. Następnie uzyskane zainteresowanie utrzymuje poprzez konwersację. Opowiada o ziarnach, aromatach oraz buduje relację pytając gości skąd są i zachęcając do odwiedzania kawiarni specialty w ich rodzinnych miastach. Feedback jest niemal zawsze pozytywny. Wykwalifikowany barista pojawia się w hotelu w weekendy i święta, kiedy goście mogą poświęcić tematowi kawy więcej czasu i uważności. W pozostałe dni kawa specialty serwowana jest z termosów i ekspresu.

Pokojowe zacisze

Kawę specialty można zaproponować gościom w lobby, hotelowej restauracji – a także w pokojach, które można łatwo zaopatrzyć w ekspresy przelewowe, takie jak chociażby wymieniony wyżej Moccamaster. Wygodną opcją są także ekspresy na kapsułki specialty – nowością i absolutnym hitem ostatnich miesięcy w tym segmencie jest ekspres Morning. Kapsułki z kawą specialty dostarcza coraz więcej polskich producentów, wśród nich między innymi Savage Coffee, czy Coffee Plant. Dobrym pomysłem na start i opcją na przetestowanie zainteresowania specialty są saszetki ze zmieloną kawą wysokiej jakości gotową do zaparzenia, takie rozwiązanie proponuje DripBag.

Jakie akcesoria wzbudzają zainteresowanie hoteli?

Dostrzegamy, że w ostatnich latach managerowie gastronomii wyrażają coraz większe zainteresowanie kawą i herbatą wysokiej jakości. Decydenci wybierają kawy z lokalnych palarni, które poza świeżo wypalonym ziarnem oferują opiekę szkoleniową nad personelem. Dominującą metodą przygotowywania kawy jest nadal ekspres ciśnieniowy, jednak w butikowych hotelach widzimy zwrot w kierunku kaw przelewowych przygotowywanych ręcznie (chociażby Heron z południowej Polski i nadmorski Shuum). Dzięki temu goście hotelowi mają okazję nie tylko napić się kawy ale również posłuchać historii o samej kawie.

Idealną opcją na przygotowywanie kawy w małych hotelach jest ekspres przelewowy typu Moccamaster. W kawie specialty niezwykle ważne jest mielenie kawy tuż przed zaparzeniem, ciche młynki do restauracji i kawiarni hotelowych proponuje włoski producent Eureka. Przy serwowaniu porannej kawy idealnie sprawdzą się Bunn’y – serwery termiczne z pompką o pojemności około 3 litrów. Do profesjonalnej gastronomii proponujemy klientom ekspresy La Marzocco.

Kamil Kwietniewski, szef sprzedaży B2B PL, Coffeedesk

Podsumowanie

Jakość kawy specialty wyznacza nowy standard, a hotelarze nie tylko odpowiadają na potrzeby gości, ale także podnoszą poprzeczkę, pokazując, jak można zaserwować hotelową kawę i jak dzięki temu podwyższyć standard usług i wzbudzić zainteresowanie gości.

Author

Autorka książek COFFEE SPOTS Polska i LESS WASTE Polska, inicjatorka projektu wydawniczego Przebłysk. Smakoszka i miłośniczka fotografii, uzależniona od kawy, chleba i masła.