Roślinne alternatywy mleka nie są już skierowane do stosunkowo niewielkich grup odbiorców – osób z nietolerancją laktozy czy vegan. To rewolucja wywołana konsumentów. 

Popularności produktów z kategorii napojów roślinnych rośnie niezmiennie od kilku lat. Według danych GFI Europe – lata 2020-2023 to ilościowy wzrost sprzedaży w tej kategorii o 39 proc. Decyzje zakupowe wygenerowały popyt, którego zaspokojeniem zainteresowały się też duże koncerny. 

Konkurencja jest doskonałym motorem napędowym dla dalszego rozwoju tej kategorii. Mleko roślinne ma już w ofercie każda kawiarnia specialty, a w swoim portfolio – większość dużych marek z kategorii FMCG. Z roku na rok coraz większa liczba Polaków modyfikuje swoją dietę wprowadzając zdrowsze alternatywy produktów. Ograniczeniu lub całkowitej eliminacji ulega spożycie mięsa oraz nabiału. Decyzje te podyktowane są przeważnie: chęcią poprawy stanu zdrowia, alergiami, nietolerancją, wzrostem świadomości problemów hodowli zwierząt, przejściem na wegetarianizm lub weganizm lub testowaniem diety flexitariańskiej.

Napoje roślinne: owsiane, migdałowe czy kokosowe są niskokaloryczne, nie zawierają cholesterolu i są bogate są w składniki odżywcze. Od kilku lat trend wzrostowy dostrzegamy nie tylko w sprzedaży większej liczby kaw z napojami roślinnymi w kawiarniach, ale również w sprzedaży hurtowej. Produkty te nabywają nie tylko kawiarnie, ale również piekarnie i cukiernie, które coraz chętniej zastępują w swoim procesie produkcji tradycyjne mleko napojami roślinnymi. Kawiarnie i piekarnie oferują opcje tworzone na bazie mleka roślinnego, zarówno w kawie, jak i w wypiekach. Pozwala to dostosować się do różnorodnych preferencji żywieniowych klientów oraz przyciągnąć nowe grupy konsumentów.

Najważniejszym czynnikiem podczas podejmowania decyzji o wprowadzeniu do swojej oferty napoju roślinnego powinny być jego jakość i smak. Istnieją dwie podstawowe metody produkcji napojów roślinnych i bardzo ważne jest, aby mieć świadomość, czy dany napój roślinny robiony jest z koncentratu lub syropu i dosładzany, czy bezpośrednio pozyskiwany z rośliny przy zachowaniu wszystkich jej prozdrowotnych właściwości (jak np. Oatly lub DRYK). 

Warto zwrócić uwagę także na to zawartość składników odżywczych. Napój roślinny może być po prostu „wypełniaczem kawy” lub też, dzięki odpowiedniemu procesowi produkcji, dostarczyć wartościowych składników, takich jak np. witaminy: D, B12 czy wapń. Nie-mleka marki DRYK są bogate w witaminy i korzystne dla zdrowia składniki.

Kolejnymi czynnikami, na które nie pozostają obojętni świadomi konsumenci, są odpowiedzialność społeczna marki i pochodzenie produktu. DRYK jako marka powstała z zamiarem szanowania natury i troski o klimat, zdobywa coraz większe zaufanie klientów. To marka napojów roślinnych z Danii, której częsciowymi udziałowcami są rolnicy odpowiedzialni za dostarczanie owsa czy grochu do produkcji nie-mleka.

Na koniec, po wybraniu odpowiedniego napoju, warto skupić się na dobraniu odpowiednich proporcji kawy do napoju roślinnego i cieszyć się smakiem ulubionej kawy!

DRYK -OAT BARISTA Napój owsiany

  • ma naturalny smak owsa i lekko kremową konsystencji. Idealny do latte art.
  • Szybko się spienia wytwarza kremową i pełną pianę.
  • Idealny do kaw na zimno i deserów.
  • Świetna alternatywa dla mleka przy produkcji lodów i smoothies.

DRYK – Pea Barista Napój grochowy

  • ma neutralny smak i lekko kremową konsystencję. 
  • Idealny do latte art i automatycznych ekspresów do kawy.
  • Szybko się spienia wytwarza kremową i pełną pianę.
  • Może być używany w automatycznych ekspresach do kawy (upewnij się czy Twój ekspres na to pozwala).
  • Świetnie zastępuje produkty mleczne podczas gotowania.
Author

Autorka książek COFFEE SPOTS Polska i LESS WASTE Polska, inicjatorka projektu wydawniczego Przebłysk. Smakoszka i miłośniczka fotografii, uzależniona od kawy, chleba i masła.