Cold brew, czyli kawa macerowana na zimno, to w ostatnich latach jeden z najgorętszych trendów na rynku kawy. Zakłada się ponad 26% wzrostu tej kategorii rok do roku w latach 2021-2025. Dla porównania CAGR dla całej kategorii kawy (2022-2025) to około 5,3%. Wielkość rynku cold brew w samym USA 5 lat temu wynosiła 166 mln dolarów, obecnie zbliża się do 500 mln, a w 2025 ma osiągnąć 950 mln dolarów! To dane na tyle zachęcające, że warto bliżej zainteresować się tym globalnym trendem i przenieść płynące z niego korzyści do swojego biznesu. Zwłaszcza, że 83% wszystkich wydatków na cold brew ma zostać przeznaczone na konsumpcję poza domem – w kawiarniach i restauracjach.

Czym jest cold brew?

Cold brew oznacza dosłownie ekstrakcję na zimno. Nie mówimy w tym przypadku o parzeniu, a o macerowaniu, zmielone ziarna kawy są zalewane wodą na kilka, do kilkunastu godzin, gotowy napój jest następnie odfiltrowywany i przelewany do butelek, puszek, czy prosto do filiżanek. Nazwa cold brew nie jest zarezerwowana dla kawy, w ten sam sam sposób można przygotowywać herbaty, czy zioła. W kawiarniach Coffeedesk poza klasycznym napojem kawowym i wzbogaconym azotem nitro, serwowaliśmy już chociażby cold brew z hibiskusa, czy z cascary. Podczas urodzin Kawiarni na Wilczej zdarzało nam się także mieszać cold brew z alkoholami i stworzyć kończące się bardzo szybko cherry nitro z wiśniówką.

hard tank nitro
Nitro cold brew / Zdj. Hard Beans Coffee Roasters

Dlaczego cold brew staje się coraz bardziej popularne?

W większości metod przygotowywania kawy, woda ma kontakt ze zmielonymi ziarnami tylko przez czas przepływania przez nie. Dzieje się tak podczas stosowania metod perkolacyjnych, czyli parzenia kawy w ekspresie, kawiarce, czy większości metod alternatywnych, takich jak drip, chemex, czy aeropress. Cold brew należy natomiast do metod zanurzeniowych (immersyjnych), kiedy to nie przerywamy interakcji kawy i wody, a wszelkie zawarte w kawie substancje i aromaty mają dużo więcej czasu na to, by się uwolnić. Dlatego właśnie cold brew to kawa o niepowtarzalnym aromacie, wyjątkowej intensywności, a w dodatku – bardzo wysokiej zawartości kofeiny. Po kilku godzinach kontaktu kawy z zimną wodą w cold brew, do napoju przedostanie się wszystko to, co najlepsze.

Cold brew wzbudziło ogromne zainteresowanie millenialsów, którzy mają dużo większą moc nabywczą, niż pokolenie baby boomers. Millenialsi uwielbiają gotowe napoje (RTD – ready to drink), a cold brew i nitro cold brew to idealne napoje kofeinowe do zamykania w butelkach. Odnotowuje się coraz większą ilość fuzji i przejęć w tym obszarze – duże korporacje przejmują wyspecjalizowane firmy kawowe, aby uzyskać dostęp do wiedzy i zaspokoić rosnący na rynku popyt na kawowe RTD (chociażby Nestle i Blue Bottle, JAB i Stumptown czy Espresso House, Coca Cola i Costa oraz ścisła współpraca Nestle ze Strabucks’em w ramach dystrybucji kawowych produktów). Starbucksowe cold brew dostępne są w polskich Lidlach, a te butelkowane przez Etno Cafe – w Żabkach. Skala sprzedaży wzrosła wielokrotnie. Trudno się dziwić, ten kofeinowy napój jest zdrową alternatywą do energetyków i wysoko słodzonych napojów gazowanych. Nie zawiera cukrów, ma za to sporo antyoksydantów i jest dużo delikatniejszy dla żołądka. 

Jak przygotować cold brew?

Cold brew można przygotować na wiele sposobów zależnie od stopnia zaawansowania, a przede wszystkim – ilości naparu jaką chcemy uzyskać. Istnieją specjalnie do tego stworzone maszyny o dużych mocach przerobowych, będące w stanie zaspokoić potrzeby największych lokali gastronomicznych, jak stworzone przez opolską palarnię Hard Beans Hard Tanki. Powstały także mniejsze urządzenia dla średniej wielkości lokali – Hard Beans proponuje także Mini Hard tanki, a wreszcie – istnieją proste butelki umożliwiające macerowanie cold brew na każdym małym zapleczu i w każdej domowej kuchni.

Hard Tank / Zdj. Hard Beans Coffee Roasters

Hard Tank rozwiązuje największe problemy nękające przygotowujących cold brew – czas maceracji i brak higieny. Twórcy Hard Tanka przeprowadzili całe mnóstwo badań mikrobiologicznych na obecność bakterii, pleśni, drożdży, czy mikrobów w cold brew, aby stworzyć sterylną maszynę. Cały proces ekstrakcji został natomiast skrócony do jednej godziny, podczas gdy produkcja cold brew tradycyjną metodą zajmuje kilkanaście do kilkudziesięciu godzin — wliczając w to filtrację i czyszczenie sprzętu. O procesie powstawania maszyny pisaliśmy w tym artykule. Tam również dokładnie opisujemy cały proces przygotowania cold brew w Hard Tanku.

Dodatkowo Hard Tank w wersji double tap (a także Baby Hard Tank z dystrybutorem przystosowanym do podawania dwóch napojów) umożliwiają jednoczesną produkcję cold brew i nitro cold brew, czyli kawy z bąbelkami, infuzowanej azotem, o konsystencji piwa Guiness.

Hard Tank a Baby Hard Tank

Hard Tank i Baby Hard Tank pomimo takiej samej zasady działania jeśli chodzi o technologie zastosowane wewnątrz maszyny służą dwóm diametralnie różnym podejściem do tematu produkcji cold brew.

Hard Tank, czyli wielki brat jest urządzeniem, które zapewnia duże ilości napoju w bardzo krótkim czasie. W 45 minut możemy uzyskać około 18 litrów gotowego produktu używając 1,2 kg zmielonego ziarna. To rozwiązanie doskonale się sprawdzi jeśli planujemy produkcję np. dla kilku lokali lub też gdy planujemy butelkować napój w większej ilości.

Zdj. Hard Beans Coffee Roasters

Sterowanie maszyną odbywa się za pomocą panelu na froncie, w którym możemy znaleźć kilka opcji np. zmniejszenia ilości produkowanego cold brew o połowę (tu jednak niezbędny jest zakup dedykowanego do tego kosza o mniejszej pojemności na ziarno).

Baby Hard Tank jest natomiast odpowiedzią na problemy większości lokali gastronomicznych, czyli na niedobór miejsca. Jest to nablatowe urządzenie do produkcji mniejszych ilości cold brew w równie krótkim czasie – ok. 45 minut. Można powiedzieć, że jest to maszyna do bardziej kraftowego podejścia do kwestii cold brew. Ponieważ używamy dużo mniejszych ilości kawy (ok. 300g), produkujemy mniej więcej 4,5 litra napoju. Jest to idealna opcja dla tych, którzy chcą zaspokajać potrzeby swojego lokalu jeśli chodzi o produkcję cold brew. Sterowanie tą maszyną odbywa się za pomocą ekranu dotykowego.

Obie maszyny dają nam możliwość wyprodukowania cold brew z kawy i herbaty. Baby Hard Tank daje nam dodatkową możliwość – jeśli posiadamy koncesję, możemy rozwinąć naszą działalność o napoje wysokoprocentowe. Kiedy zamiast wody użyjemy alkoholu, możemy skomponować autorskie koktajle i nalewki i o wyjątkowej strukturze.

Hard tank

  • krótki czas produkcji (ok. 45 min)
  • bardzo duże możliwości produkcyjne (18l napoju w powyższym czasie)

Baby Hard Tank

  • krótki czas produkcji (ok. 45 min)
  • możliwości produkcyjne idealne dla kawiarni (4,5l napoju w powyższym czasie)- mały rozmiar
  • możliwość tworzenia własnych napojów alkoholowych
Zdj. Hard Beans Coffee Roasters

Podsumowanie

Popularność cold brew wzrasta w szalonym tempie i wygląda na to, że nie zwolni jeszcze przez kilka dobrych lat. To energetyczny napój nie wpływający negatywnie na nasze zdrowie – bezcukrowy i bogaty w antyoksydanty. Wyróżnia się także wśród kaw – smakiem, intensywnością i wysoką zawartością kofeiny. 

Mamy nadzieję, że udało nam się wytłumaczyć fenomen cold brew i przekonać Was do skorzystania na wzroście jego popularności w Waszych biznesach! Jeśli macie dodatkowe pytania – skontaktujcie się z Waszym handlowcem, chętnie rozwiejemy wszelkie wątpliwości i podpowiemy, jakie rozwiązanie będzie dla Was najbardziej optymalne.

Źródła

  1. https://www.prnewswire.com/news-releases/cold-brew-coffee-market-to-record-26-24–y-o-y-growth-rate-in-2021-increasing-popularity-of-instant-coffee-among-millennials-to-boost-market–17000-technavio-reports-301465093.html
  2. ​​https://www.statista.com/outlook/cmo/hot-drinks/coffee/worldwide
  3. https://www.statista.com/statistics/659724/cold-brew-coffee-sales-us/
  4. https://www.statista.com/outlook/cmo/hot-drinks/coffee/worldwide
  5. https://www.prnewswire.com/news-releases/cold-brew-coffee-market-to-record-26-24–y-o-y-growth-rate-in-2021-increasing-popularity-of-instant-coffee-among-millennials-to-boost-market–17000-technavio-reports-301465093.html
Author

Autorka książek COFFEE SPOTS Polska i LESS WASTE Polska, inicjatorka projektu wydawniczego Przebłysk. Smakoszka i miłośniczka fotografii, uzależniona od kawy, chleba i masła.