Hario to japońska firma produkująca akcesoria do alternatywnych metod parzenia kawy. W 2021 roku obchodzi setną rocznicę powstania i z tej okazji przypominamy historię marki oraz jej początki, które, co ciekawe, nie miały wiele wspólnego z produkcją akcesoriów kawowych, które zrewolucjonizowały sposób picia kawy na całym świecie.

Król szkła!

W 1921 roku przedsiębiorstwo z Tokio uruchomiło produkcję laboratoryjnego szkła. Nie dziwi więc, że Hario w języku japońskim oznacza króla szkła. W wyniku długoletnich badań firmie udało się stworzyć swój autorski, żaroodporny, pozyskiwany wyłącznie z naturalnych surowców (piasku kwarcowego, boraksu oraz kwasu borowego) materiał. Dodatkowo, aby podnieść poziom bezpieczeństwa szkła, do usuwania pęcherzyków powietrza, które tworzą się w szkle podczas procesu produkcyjnego, używana jest naturalna sól. 

Produkcja “bez kominów”

Marka Hario postawiła przed sobą kilkanaście celów mających za zadanie poprawę warunków życia na Ziemi – nie tylko w kontekście ekonomicznym, ale również środowiskowym. Jednym z dużych kroków przedsiębiorstwa w tym kierunku było stworzenie zakładu “bez kominów”. Już w 1972 roku marka opracowała technologię wytopu surowców szklanych przy użyciu energii elektrycznej zamiast oleju opałowego. Osiągnięcie to zmieniło koncepcję hut szkła, które znane były z zanieczyszczania środowiska dymem i pyłem, na fabryki zapewniające bezpieczeństwo zarówno dla otoczenia, jak i dla osób w nich pracujących.

Otwarcie kawowego rozdziału

Już pod koniec lat 40. Hario wyprodukowało swój pierwszy syfon do kawy, rozpoczynając tym samym nowy rozdział w historii firmy. Do tej pory marka zajmowała się wyłącznie produkcją dla laboratoriów – wprowadzając syfon wkroczyła także do naszych domów.

W 2004 roku na rynku pokazał się kultowy, porcelanowy dripper V60. Co ciekawe, już w latach 80. powstał Mini Coffee Dripper – szklany zaparzacz o stożkowym kształcie, mający ułatwić proces zaparzania kawy. Był to pewien etap na drodze do wynalezienia drippera V60, który znamy dziś. Nazwa urządzenia nawiązuje do lejkowatego kształtu o nachyleniu pod kątem 60 stopni. W 2004 roku do zaparzacza dodano także charakterystyczne wewnętrzne żłobienia, które mają pomóc w tym, by papierowy filtr nie przyklejał się do ścianek urządzenia, a przepływ kawy był ułatwiony.

Pierwszy powstał dripper porcelanowy, który jest produkowany przy użyciu porcelany japońskiej marki Arita yaki. Sama metoda produkcji Arita yaki liczy sobie aż 400 lat i jest stosowana do dziś. Charakteryzuje się ona eleganckim, gładkim wykończeniem. 

Dripper V60 to także symbol rewolucji i trzeciej fali w kawie, kiedy to nastąpił wzrost zainteresowania ziarnami specialty, a zaangażowanie konsumentów w proces przygotowania kawy zaczęło zyskiwać na popularności. 

Z Tokio do Kołobrzegu

Japońska marka to nie tylko prekursor alternatywnych metod parzenia na świecie, ale również marka, która zmieniła losy polskiej sceny kawowej, a z pewnością przyczyniła się do dużych zmian w Coffeedesk.

Już w 2012 roku, kiedy Coffeedesk zajmował się głównie handlem włoską kawą, odbyło się spotkanie z Marcinem Michalikiem z Colors of Coffee. To właśnie wtedy, podczas pierwszego szkolenia z alternatywnych metod parzenia kawy, założyciele Coffeedesk dowiedzieli się o istnieniu drippera Hario i przekonali się jak parzyć w nim kawę. Urządzenie było dla nich fascynujące i utożsamiało kierunek, w którym marka Coffeedesk chciała podążać. Z przedstawicielami firmy z Japonii po raz pierwszy spotkaliśmy się podczas World of Coffee w Rimini. Po wydarzeniu przedstawiciele Hario przylecieli do Polski i nawiązali współpracę z Coffeedesk – od tamtego czasu odwiedzaliśmy Tokio co roku, coraz lepiej poznając i rozumiejąc markę. Dzięki temu Hario stało się jednym z naszych najważniejszych partnerów i motorem naszego sukcesu, a Coffeedesk – największym ambasadorem marki w Europie. 

Coffeedesk to oficjalny dystrybutor marki Hario w Polsce, dostępność produktów sprawdź na naszej stronie b2b.coffeedesk.pl.

Author

Herbaciana dusza - herbatę pije zawsze i do wszystkiego! Zgłębia z pasją tajniki kawowego świata. Content Lead w zespole marketingu Coffeedesk z mocnym zacięciem pisarskim. Po godzinach miłośniczka planowania podróży oraz nowych kulinarnych doznań.