Black Friday to wywodzący się z amerykańskiej tradycji dzień wysokich wyprzedaży, wypadający w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia. To data uznawana przez wielu za początek szaleństwa zakupów przed Bożym Narodzeniem. Choć w Polsce Czarny Piątek znany jest dopiero od kilku lat, to z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Dlaczego warto wziąć udział w listopadowym święcie wyprzedaży i zadbać o odpowiednią wielkość stocków? Przeczytasz w naszym artykule!

Zastockuj się na Black Friday! Dlaczego warto?

Dzięki atrakcyjnym rabatom oferowanym w trakcie Black Friday, Twoja sprzedaż może zdecydowanie wzrosnąć, dlatego warto pamiętać o tym, by zadbać o wielkość stocku. Włożenie większego wysiłku w przygotowanie się do okresu promocji, przełoży się na pewność, że w trakcie ich trwania nie zabraknie kluczowych produktów.

Jak to zrobić? Koniecznie sprawdź stany magazynowe popularnych produktów lub produktów z potencjałem sprzedażowym w trakcie wyprzedaży. Przeanalizuj sprzedaż w tym samym okresie w poprzednich latach. Weź pod uwagę wysokość i długość poprzednich okresów promocji. Określ, które towary kupowano najczęściej, w jakich ilościach, w jakiej cenie. Taka analiza powinna pozwolić Ci odpowiednio przygotować się na zwiększoną ilość zamówień i zrobić odpowiednie zapasy towarów. 

Jeśli wciąż nie wiesz, jakich produktów mogą poszukiwać Twoi potencjalni klienci, czytaj dalej – opowiadamy o tym w akapicie: “Jakie produkty warto sprzedawać?”.

Zapewne wiesz już z własnego doświadczenia, że nic tak nie zniechęca potencjalnych klientów, jak brak towaru w promocji, który dostrzegł na jednej z Twoich reklam lub to, że produkt nagle “wyparował” z jego wirtualnego koszyka. Szacuje się, że w 2018 roku w USA podczas Black Friday kupujący online napotkali komunikat o braku towaru na stronach produktów w 2,8% przypadków. W Cyber Monday było to 2,4% stron produktów. Łącznie mogło to kosztować potencjalnych sprzedawców aż 484 mln USD!

Zainteresowanie klientów Black Friday wzrasta z roku na rok, pokazują to między innymi dane z Google Trends.

Co równie istotne, Black Friday wypada w tym roku w piątek 29 listopada. Już wtedy rozpoczyna się przedświąteczne szaleństwo zakupowe, dzięki czemu można połączyć komunikację dotycząca Black Friday z komunikacją przedświąteczną. Choć z większości analiz wynika, że w okresie Black Friday kupujemy raczej impulsywnie i dla siebie, to część z nas zaczyna coraz częściej poszukiwać produktów na prezent z dużym wyprzedzeniem czasowym.

O ile realnie można zwiększyć przychód w Black Friday?

Black Friday pobudza naszych stałych klientów do zakupów oraz jest okazją do zdobycia nowych, dzięki atrakcyjnym okazjom cenowym. Przykłady wielu firm pokazują, że Black Friday i Cyber Monday mogą okazać się najlepszym sprzedażowymi dniami w roku.

W 2018 roku Zalando zakończyło swoje promocje z rekordowymi wynikami około 2 000 000 zamówień. W godzinach szczytu firma odnotowała ponad 4 200 transakcji na minutę, pobijając tym samym rekord z roku 2017, który wynosił 2 000 zamówień na minutę. Tylko w ciągu samego Black Friday Zalando pozyskało ponad 220 000 nowych klientów (2 razy więcej niż rok wcześniej).

Podobny sukces odnotował Amazon, który w zeszłym roku wydał oświadczenie stwierdzające, że sprzedał więcej produktów w Cyber Monday niż jakikolwiek inny dzień w swojej historii.

W 2019 roku Black Friday okazał się jeszcze silniejszym sprzedażowo dniem niż rok wcześniej. Szacuje się, że sprzedaż względem roku 2018 wzrosła o 26%.

Jak to wyglądało w Coffeedesk? 

W 2018 roku zdecydowaliśmy się wystartować z akcjami promocyjnymi już 9 listopada i codziennie aż do 22 listopada oferować promocje na poszczególne marki lub kategorie produktów. W ramach całej kampanii zwiększyliśmy liczbę zamówień o 64%, a przychód o 45% w stosunku do 2017.  Jeśli chodzi o sam Black Weekend, to w 4 dni złożono aż 66% więcej zamówień niż w 2017 roku na kwotę o 47% większą niż w 2017.

W sam Black Friday pobiliśmy też absolutny rekord, jeśli chodzi o liczbę zamówień – nastąpił wzrost o 68% względem naszego wcześniejszego najlepszego wyniku!

W 2019 nasze przychody dzięki Black Friday zwiększyły się ponownie – odnotowaliśmy wzrost o 39% w porównaniu z 2018 rokiem.

Wzrost sprzedaży w Black Friday względem dnia zwykłego
Według danych z platformy Black-Friday.Global za 2018 rok w Polsce wzrost w sprzedaży w czasie Black Friday względem dnia zwykłego wynosił 979%.

Patrząc na deklaracje Polaków dotyczące wydatków w Black Friday (645 zł), łatwo zauważyć, że jako sprzedawca masz dość wysoką kwotę do zagospodarowania. Warto wykorzystać ten potencjał i nakłonić swoich klientów, by choć część z tego budżetu wydali właśnie u Ciebie. 

Według Washington Post 174 miliony Amerykanów, którzy zrobili zakupy pomiędzy Świętem Dziękczynienia a Cyber Monday wydało średnio 335 $ na osobę w tym okresie. Najwięcej wydawali milenialsi (osoby w wieku 24-35 lat) – aż  419,52 $ na osobę. 

Ile pieniędzy wywadzą mieszkańcy różnych krajów podcas Black Friday

Kiedy zacząć promocję?

Black Friday wypada w tym roku 27 listopada, jednak coraz częstszą praktyką jest wydłużanie czasu trwania promocji do całego weekendu, tygodnia, a nawet kilku tygodni. W ciągu ostatnich kilku lat wydarzenie stało się istnym maratonem wyprzedaży – firmy starając się przykuć uwagę klientów, prześcigają się wzajemnie, startując z promocjami coraz wcześniej. W rzeczywistości każdy dodatkowy dzień, podczas którego możesz zaoferować swoim klientom ciekawe promocje, może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedażowe, a także wizerunek Twojego biznesu. 

Jeśli dopiero dołączasz do firm oferujących promocje na Black Friday, spróbuj wydłużyć akcję o kilka dni – weekend oraz następujący po nim Cyber Monday (Cyfrowy Poniedziałek) to najbardziej rentowny okres. 

Terminem Cyber Monday zaczęto nazywać pierwszy poniedziałek po Black Friday, kiedy zauważono, że sklepy internetowe odnotowują tego dnia wzrost obrotów.

Argumentem za przedłużeniem promocji są dane z 2018 roku, kiedy to najbardziej przychodowym dniem promocji w USA okazał się właśnie Cyber Monday z przychodami ze sprzedaży w e-commerce sięgającymi 7,9 mld USD, co stanowi wzrost o 19,3 procent w stosunku do 2017 roku. 

Jakie produkty warto sprzedawać?

Black Friday to doskonała okazja, aby „posprzątać” magazyn z zalegającego towaru, jednak kluczowe są produkty, które przyciągają dużą ilość Klientów, którzy być może nie znali wcześniej Twojej marki. Takie produkty to Gwiazdy Twojej wyprzedaży i dzięki nim generujesz większy ruch na stronie czy większą sprzedaż stacjonarnie. Zalegające towary mogą natomiast posłużyć w trakcie promocji jako gratisy do kluczowych produktów lub występować podczas wyprzedaży w zestawach.

Jeśli prowadzisz kawiarnię lub kawowy e-commerce z pewnością zainteresuje Cię nasza lista produktów, o których dostępność warto zadbać podczas zbliżającego się Black Friday. 

Oto produkty sprzedające się najlepiej w Coffeedesk podczas ostatniego Black Friday:

Kawa

Kawa to produkt, który jest centrum każdego kawowego biznesu, dlatego też największą ilościową sprzedaż udało nam się osiągnąć właśnie w tym segmencie. Naszym hitem sprzedażowym były blendy od Johan&Nyström Ethiopia Guji, Brazil Fortaleza, Espresso Fairtrade FTO, El Salvador Menendez oraz Ethiopia Welena. Sprawdzone mieszanki tej marki, głównie pod przelewowe metody parzenia kawy i w rozsądnych cenach, przyciągają klientów znajdujących się na każdym poziomie kawowego zaawansowania.

Kawy od Johan&Nyström

Fani klasycznego espresso i kaw mlecznych wybierali najczęściej włoskie kawy wysokiej jakości marki Arcaffe. Najchętniej kupowane były Mokacrema i Roma w kilogramowych opakowaniach. 

Arcaffe Mokacrema i Roma

Akcesoria do alternatywnych metod parzenia kawy

Niezaprzeczalnie naszym sprzedażowym numerem jeden był Aeropress. Idealny w podróży i dobrze sprawdzający się w domowym zaciszu zaparzacz, to świetny sprzęt do kawowych eksperymentów, a także trafiony prezent dla kawoszy, którzy znają się dobrze z dripperami czy Chemexem. Wspominając o Aeropressie nie można zapomnieć o nakładce Fellow Prismo, dzięki której można przyrządzić za pomocą Aeropressa także espresso. 

Aeropress w akcji
Aeropress i nakładka Fellow Prismo

Kolejnym ważnym dla nas produktem były zestawy Pour Over Kit od Hario – to idealny set dla początkujących, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z metodami przelewowymi.

Bardzo dużą popularnością cieszyły się także drippery oraz wszelkie drobne produkty komplementarne – w szczególności filtry do dripperów – warto zadbać o to, by nie zabrakło ich na stocku! 

Młynki do kawy

Wszyscy miłośnicy kawy wiedzą, że bez dobrego młynka i świeżo zmielonego ziarna, nie będzie pysznego naparu. Pewnie dlatego bardzo dużym zainteresowaniem podczas promocji cieszyły się młynki ręczne Hario (Mini Mill oraz Skerton). Dość częstym wyborem był również kultowy młynek Comandante (dla bardziej zaawansowanych użytkowników) i Rhinowares (który tworzy zgrany duet z Aeropressem). Klienci decydowali się także na większe inwestycje w młynki automatyczne, m.in. Eurekę.

Młynki ręczne Hario

Ekspresy

Wśród marek ekspresów najpopularniejszy niezaprzeczalnie był Moccamaster – stworzony pod metody przelewowe designerski ekspres aż prosi się o zakup w atrakcyjnej cenie. Dobrym pomysłem jest sprzedawanie go w większych zestawach, np. z kawą i młynkiem.

Moccamaster w jednym z najbardziej popularnych kolorów wśród naszych klientów

Herbata

Podczas Black Friday warto też zadbać o zapasy herbaty. Naszym sprzedażowym hitem były zdecydowanie mieszanki od Teapigs. Wysokiej jakości herbaty, w ekologicznych opakowaniach, które nadają się świetnie do własnej kuchni, jak i na elegancki prezent. 

Klasyczna zielona herbata od Teapigs – Mao Feng

Kubki i ceramika

Myśląc o zaopatrzeniu stocku warto pamiętać także o ceramice od Loveramics oraz kubkach wielorazowych KeepCup. To idealne produkty na prezent, które nasi klienci są w stanie kupić z dużym wyprzedzeniem za dobrą cenę. Szczególnie, że wszyscy uwielbiają nowości, a gamę nowych kolorów i wzorów swojej ceramiki zaprezentowała nie tak dawno marka Loveramics. 

Nowe kolory ceramiki Loveramics

Co jeszcze typujemy?

W tym roku gwiazdami wyprzedaży mogą okazać się ekologiczne akcesoria – trend less waste jest coraz silniejszy, a klienci kupują coraz bardziej świadomie, więc kubki wielorazowe lub termiczne KeepCup, Asobu, czy EcoVessel mogą dopełnić sprzedaż większych akcesoriów. Liczymy na duże zainteresowanie czajnikiem Fellow Stagg EKG, a także młynkiem Fellow ODE, który jest zdecydowanie najgorętszą tegoroczną premierą na kawowym rynku.

Fellow ODE

Wciąż masz wątpliwości, czy zorganizować Black Friday w ramach swojego biznesu? A może nie wiesz, które produkty sprawdzą się najlepiej właśnie u Ciebie? Skorzystaj z pomocy naszych specjalistów od sprzedaży B2B

Źródła:

  • https://www.practicalecommerce.com/sales-report-2018-thanksgiving-black-friday-cyber-monday
  • https://businessinsider.com.pl/black-friday-w-polsce-dane-paybynet/feccktb
  • https://www.pixlee.com/blog/10-stats-from-black-friday-and-cyber-monday/
  • https://www.ekomercyjnie.pl/rekordowy-black-friday-w-zalando-wyniki-sprzedazy/
  • https://black-friday.global/pl-pl/
  • https://www.thebalance.com/what-is-black-friday-3305710
  • https://www.criteo.com/blog/black-friday-2019-report/

Author

Herbaciana dusza - herbatę pije zawsze i do wszystkiego! Zgłębia z pasją tajniki kawowego świata. Content Lead w zespole marketingu Coffeedesk z mocnym zacięciem pisarskim. Po godzinach miłośniczka planowania podróży oraz nowych kulinarnych doznań.

Napisz komentarz