W erze komercyjnego szaleństwa, jakim niewątpliwie jest Black Friday, każdy segment rynku staje przed wyjątkowym wyzwaniem. W świecie kawy, gdzie doświadczenie klienta jest równie ważne jak sam produkt, taki dzień stwarza niesamowitą okazję do zaprezentowania całej gamy możliwości. Czy jesteś gotów przekształcić swoją kawiarnię w mekkę dla miłośników kawy i nie tylko?

Kiedy myślimy o Black Friday, często przychodzą nam na myśl ogromne sklepy z elektroniką czy galerie handlowe, coraz częściej kojarzymy też Black Friday z promocjami internetowymi. Jednak każdy segment rynku, w tym kawiarnie, może skorzystać z tego handlowego szaleństwa. 

W Coffeedesk, dzięki naszemu doświadczeniu w prowadzeniu kawiarni, zgromadziliśmy mnóstwo praktycznej wiedzy na temat tego, jak najlepiej przygotować się do tego ważnego dnia. Zrozumieliśmy, że kluczem do sukcesu jest nie tylko wspaniała kawa, ale też sposób jej prezentacji, marketing i relacje z klientem. Dlatego postanowiliśmy podzielić się naszym cennym doświadczeniem i stworzyć dla Was przewodnik.

Zapraszamy do zapoznania się z listą kluczowych punktów, które pomogą Ci zoptymalizować Twoją kawiarnię na nadchodzący Black Friday. Bez względu na to, czy jesteś początkującym właścicielem kawiarni, czy doświadczonym przedsiębiorcą, jesteśmy pewni, że nasze wskazówki pomogą Ci maksymalnie wykorzystać potencjał tego wyjątkowego dnia.

O co musisz zadbać przed Black Friday? 

1. Poznaj swojego klienta

Przed podjęciem jakichkolwiek działań, kluczowym jest poznanie swojej grupy docelowej. Ankiety online lub bezpośrednio w kawiarni pomogą zrozumieć, jakie produkty są najbardziej pożądane. Możesz dowiedzieć się, czy Twoi klienci są bardziej zainteresowani zakupem ekspresu do kawy, czy może szukają eko-friendly akcesoriów do parzenia? Istnieje bardzo dużo darmowych narzędzi dzięki którym możesz przygotować taką ankietę, możesz wykorzystać kody QR, które będą odsyłać do wcześniej przygotowanej strony. 

2. Specjalne oferty na napoje i jedzenie

Pakiet idealny na Black Friday! – pomyśl o zestawach, które połączą napój i jedzenie w atrakcyjnej cenie. Może to być kawa z limitowanym deserem czy ekskluzywna herbata z przekąską. Wprowadzenie tego typu mechanizmu pozwoli Ci także na zbadanie potencjału sprzedaży zestawów przed nadchodzącymi świętami. Wykorzystaj ten mechanizm w szczególności w przypadku, kiedy oprócz oferty barowej masz w sprzedaży akcesoria, kawy w paczkach, czy sprzęt do parzenia kawy. 

3. Domowy barista: Wyjątkowe promocje na sprzęt i akcesoria

Zastanów się, jakie produkty mogą przyciągnąć uwagę Twoich klientów. Zestawy startowe dla początkujących (paczka kawy, filtry i dripper) czy promocje na topowe młynki to tylko początek. Wysoka obniżka cenowa, kupony rabatowe, promocja komplementarna, 1+1 gratis to tylko kilka z propozycji, które warto rozważyć. Nie zapomnij również o odpowiednim wyglądzie twojej oferty. Pamiętaj, że atrakcyjne opakowanie potrafi zdziałać cuda. 

4. Zaangażuj i zainspiruj: Eko, lokalnie, świadomie

Twój biznes musi nadążać za trendami. Świadomość ekologiczna rośnie, więc warto wprowadzić do oferty produkty zgodne z tym trendem. Eko-pakiety zawierające biodegradowalne filtry czy wielorazowe torebki do herbaty to doskonały wybór. Organizuj także krótkie warsztaty czy prezentacje na temat pochodzenia oferowanej kawy.

5. Reklama, która działa: Media społecznościowe

Zbuduj silną obecność online. Filmy instruktażowe na YouTube, interaktywne story na Instagramie czy konkursy z nagrodami to tylko kilka pomysłów na angażujący content, który przyciągnie uwagę. Więc jeśli Twój ostatni post w Social Mediach opublikowałeś na święta wielkanocne to dziś jest dobry moment żeby rozpocząć ponownie budować swoją markę w sieci. 

6. Odczuj atmosferę: Dekoracje i klimat

Twoja kawiarnia powinna emanować atmosferą Black Friday. Specjalne kąciki z promocyjnymi produktami, oświetlenie czy nawet zapach – wszystko powinno przyciągać klienta. Mistrzami w tej dziedzinie są sieciowe sklepy z odzieżą, wybierz się do galerii i zobacz jak o tzw. User Experience dbają największe marki. Pamiętaj, że dbanie o doświadczenia klienta nie jest zarezerwowane wyłącznie dla dużych, topowych firm. 

7. Logistyka to podstawa

Nie można zapomnieć o aspektach praktycznych. Dostosuj stanowiska pracy, aby obsługa klienta była jak najbardziej efektywna. Szkolenia dla personelu z zakresu obsługi specjalnych promocji oraz znajomość produktu  to także must-have. 

8. Więcej niż jednodniowy klient: Budowanie lojalności

Po Black Friday warto pomyśleć o zatrzymaniu klientów na dłużej. Może karta lojalnościowa z atrakcyjnymi rabatami? Albo newsletter z ciekawymi poradami? Jeszcze przed samą akcją warto zadbać o obsługę posprzedażową, pomyśl w jaki sposób zebrać kontakt do klientów i co zaoferować im w zamian. 

9. Analizuj, dostosowuj, rozwijaj

Ostatecznym krokiem jest analiza działań podjętych podczas Black Friday. Jakie były najchętniej kupowane produkty? Które promocje okazały się strzałem w dziesiątkę? Uzyskane informacje pomogą Ci w przygotowaniach do kolejnych promocji i świąt. Analizuj zarówno pod względem sprzedaży w konkretnych dniach ale obierz też szerszą perspektywę, taką jak miesiąc, kwartał, półrocze. Powinieneś znać swoje topy sprzedażowe, mix produktowy, sprawdzone mechanizmy promocyjne, czy działania marketingowe, które przyniosły największe korzyści. Spotkaj się z zespołem, stałymi klientami i zbierz również ich doświadczenia w temacie. 

Twoja kawiarnia w Black Friday 

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, każda okazja do wzmocnienia relacji z klientem i zwiększenia obrotów jest nieoceniona. Black Friday, choć pierwotnie amerykański zwyczaj, zyskał globalną sławę i stał się jednym z najważniejszych dni w kalendarzu każdego przedsiębiorcy. Dla właścicieli kawiarni jest to unikalna okazja do zaprezentowania swojego asortymentu w nowym świetle, przyciągnięcia nowych klientów i ukazania pełnego potencjału swojej marki.

Black Friday w tym roku zapowiada się jako jeden z najbardziej innowacyjnych i ekscytujących w historii. Wraz z rosnącym trendem zrównoważonego biznesu, świadomego wyboru produktów i naciskiem na jakość, kawiarnie stają przed szansą nie tylko zwiększenia sprzedaży, ale również zbudowania trwałych relacji z klientami.

W Kawiarniach Coffeedesk rozumiemy tę ewolucję rynku i chcemy, abyś Ty również był na nią przygotowany. Pamiętaj, że sukces w biznesie polega nie tylko na jednodniowych promocjach, ale na budowaniu wartościowej marki i tworzeniu doświadczeń, które klienci będą chcieli powtarzać. Black Friday to doskonały moment, aby to potwierdzić.

Author

Project Manager w Coffeedesk, który odnajduje harmonię między precyzyjnym zarządzaniem a kreatywnością tworzenia treści. W pracy kieruje się zasadą “Jak nie drzwiami, to oknem”. Poza kawiarniami, niezmordowany podróżnik, student prawa, miłośnik gastronomii i niepoprawny kawosz.