Wystartowała druga w historii Coffeedesk kampania crowdinwestingowa. Podsumowanie pierwszej kampanii, nasze plany i prognozy są szczegółowo opisane na stronie emisji. W dużym skrócie – głównym celem, na który chcemy pozyskać finansowanie, jest rozwój omnichannel. W tym artykule chcemy wytłumaczyć Wam, co to właściwie jest i dlaczego wierzymy, że ten model biznesowy to przyszłość nie tylko Coffeedesk, ale całego sektora handlowego.
Czym jest omnichannel?
Omnichannel to sprzedaż i komunikacja wielokanałowa, czyli prowadzona w wielu miejscach jednocześnie, od fizycznych sklepów, przez sklep internetowy, po aplikacje mobilne, wszystko ze wsparciem social media i customer service. Celem istnienia omnichannel jest zapewnienie konsumentowi spójnego doświadczenia zakupowego niezależnie od kanału, w którym wchodzi w kontakt z marką. Firmy, które umiejętnie łączą świat fizyczny i cyfrowy osiągają lepsze wyniki, a także, ze względu na dywersyfikację przychodów, dużo lepiej sobie radzą podczas lockdownu.
Omnichannel Coffeedesk
Jako Coffeedesk napełniamy kubki naszych klientów kawą poprzez sklep internetowy, hurtownię online dla klientów biznesowych oraz rozwijającą się, butikową sieć kawiarni – w tej chwili mamy ich trzy, a na dwa kolejne showroomy zbieramy środki podczas aktualnej kampanii crowdinvestingowej. Dzięki tej wielokanałowości i dywersyfikacji utrzymujemy wysoką dynamikę wzrostu (na poziomie 40% r/r, CAGR 69,6%) i nie zwolniliśmy w 2020, ani w H1 2021 – okresach silnie naznaczonych przez ogólnoświatową pandemię i związany z nią lockdown.
Dlaczego wierzymy w omnichannel?
Coraz więcej Polaków robi zakupy online (około 73% internautów według raportu „E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska”). Zdecydowana większość z nich dokonuje zakupów produktów tych samych marek w wielu kanałach (68% ankietowanych raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”). Klienci chcą mieć pod kontrolą to jak, kiedy i gdzie robią zakupy, a możliwość płynnego poruszania się między wieloma kanałami zwiększa atrakcyjność marek w oczach konsumentów. 73% Polaków chce, aby sprzedawcy detaliczni kontynuowali sprzedaż za pośrednictwem wielu kanałów – niezależnie od lockdownu (Adyen Retail Report).
Klient przenika pomiędzy kanałami, zawsze chce mieć dostęp do tych samych produktów, oczekuje, że raz podane dane i informacje o preferencjach są dostępne w całym systemie oraz spodziewa się najwyższego poziomu obsługi w każdym miejscu, w którym ma kontakt z marką.
Omnichannel pomaga ustabilizować sprzedaż – zaznacza Łukasz Wichłacz, CEO Coffeedesk. Dzięki zróżnicowanej ofercie skrojonej na miarę dla klientów indywidualnych i biznesowych, jesteśmy elastyczni i odporni na wahania rynku. Rok 2020 pokazał wyraźnie, że to dobra strategia – zamknięcie sektora HoReCa w czasie lockdownu zrekompensowaliśmy sprzedażą do innych podmiotów e-commerce, a w kanale B2C trafiliśmy do wielu nowych klientów, którzy odcięci od biur i ulubionych kawiarni, rozpoczęli przygodę z parzeniem kawy w swoich domach. Czas lockdownu utwierdził nas także w przekonaniu o skuteczności hybrydowego modelu naszych showroomów – połączenia kawiarni i sklepu. Pomimo zamknięcia gastronomii przez większą część 2020, wyniki showroomów były wyższe niż w 2019 roku.
Synergia
Wykorzystujemy synergię, jaką daje nam połączenie wszystkich sektorów naszej działalności. B2B zapewnia marce wiedzę na temat produktu i branży oraz dywersyfikację sprzedaży. B2C pozwala na promowanie produktów na rynku i zwiększanie rozpoznawalności marki. Bliski kontakt z klientami poprzez social media oraz dobrze rozwinięty dział Customer Service, które są integralną częścią kanału B2C, pozwalają na budowanie długotrwałych relacji oraz badanie potrzeb zakupowych konsumentów.
Offline’owe showroomy to sposób na dotarcie do osób, które wciąż nie kupują online – według Raportu Gemius jest to 27% Polaków. Najczęściej wymienianą przez nich przyczyną takiego stanu rzeczy jest potrzeba fizycznego kontaktu z produktem przed zakupem. Kolejne showroomy pozwalają nam na dotarcie do klientów, którzy wciąż preferują zakupy offline – opowiada Sebastian Łęski – Head of Retail w Coffeedesk. Otwierając nowe kawiarnie tworzymy kolejne pick-up pointy dla naszego sklepu internetowego, zwiększamy naszą wiarygodność oraz zyskujemy nowych klientów zarówno w showroomach, jak i w sklepie internetowym. Nasz plan to kawiarnie we wszystkich największych miastach Polski, co da nam możliwość stworzenia nowych magazynów, a w przyszłości chociażby dostarczania zamówień tego samego dnia.
Showroomy Coffeedesk to miejsca spotkań i budowania relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. Mogą tam spróbować kaw oferowanych przez markę, dotknąć produktów i zobaczyć je w użyciu. Najnowsza kawiarnia – powstała po zbiórce crowdfundingowej w 2020 roku przy ulicy Próżnej w Warszawie – wyposażona jest także w salę szkoleniową. Specjaliści z Coffeedesk, w tym wielu Mistrzów Polski w konkurencjach baristycznych, mogą podczas szkoleń przekazywać swoją wiedzę klientom B2B oraz B2C, co buduje pozycję ekspercką marki, lojalność i jednocześnie wspiera sprzedaż w tych kanałach. Showroomy to także punkt odbioru paczek ze sklepu internetowego. W pierwszych tygodniach działania kawiarni to idealny sposób na szybkie zbudowanie bazy klientów. Showroomy to wreszcie punkt przyjmowania zwrotów i reklamacji – daje to klientowi możliwość pozostawienia produktu w rękach marki, która kompleksowo zajmuje się dalej całym procesem.
Około 8% zamówień sklepu internetowego to zamówienia z odbiorem w kawiarni – tłumaczy Przemysław Słowik, Head of Customer Service. Tuż po otwarciu nowej kawiarni promujemy odbiór w tym punkcie poprzez dodatkowe zniżki lub darmową kawę przy odbiorze. Własny punkt odbioru to dodatkowa zachęta dla klientów i realne wsparcie dla nowootwartego miejsca – potrafi przyciągnąć dodatkowych kilkudziesięciu klientów tygodniowo.
Showroomy Coffeedesk powstały dotychczas w Kołobrzegu – nadmorskim mieście, z którego pochodzi marka – oraz w Warszawie, gdzie działają obecnie dwa punkty. Do końca 2022 planowane jest otwarcie dwóch kolejnych – w stolicy oraz we Wrocławiu. Decyzje o lokalizacji kolejnych kawiarni podejmowane są w oparciu o dane ze sklepu internetowego – powstają tam, gdzie zbudowaliśmy największe bazy klientów.
Towar, który trafia na półki w showroomach również dobierany jest na podstawie danych z eCommerce, gdzie cyklicznie badana jest sprzedaż brandów i SKUs. Korzystamy z efektu skali eCommerce – dopowiada Katarzyna Czajko, Manager Operacyjny Kawiarni – to szeroki test potrzeb klienta. Dzięki omnichannel w kawiarniach możemy analizować potrzeby gości bazując na znacznie większej bazie klientów niż nasza konkurencja. Akcje promocyjne w kawiarniach odbywają się w oparciu o dane ze sklepu internetowego – wiemy kiedy klienci zaczynają rozglądać się za produktami sezonowymi i który kolor akcesoriów jest aktualnie najchętniej wybierany. Jesteśmy też informowani o tym, które produkty aktualnie promuje eCommerce i wspieramy tę sprzedaż, często wystarczy odpowiednio wyeksponować dany brand w kawiarni, aby zwiększyć jego świadomość w oczach klientów. Wykorzystujemy dane o preferencjach klientów, powracalności, lokalizacji w danym mieście i dzielnicy. Do paczek wysyłanych do naszych klientów B2C, dołączamy zaproszenia do naszych kawiarni. Akcje crossowe w obu kanałach sprzedażowych są jednocześnie komunikowane w kanałach social mediowych B2C i showroomów. Baza mailingowa sklepu internetowego służy nam do informowania również o tym, co dzieje się w kawiarniach: o nowych otwarciach, wydarzeniach, promocjach. Dodatkowo poprzez newsletter, maile i smsy przekierowujemy ruch z eCommerce do kawiarni w trakcie niedostępności dostaw w on-line (święta i długie weekendy). Customer Service kieruje wreszcie niezdecydowanych klientów B2C i B2B do naszych showroomów, aby mogli spróbować pracy na interesującym ich sprzęcie oraz porozmawiać ze specjalistą na jego temat.
Dzięki omnichannel konkurencja w jednym z kanałów, to jednocześnie klienci sklepu w innym. Chociaż już teraz zapewniamy naszym klientom supreme service w każdym miejscu, gdzie się z nami spotyka, chcemy w pełni połączyć nasze systemy i uzyskać spójność między kanałami – podsumowuje Łukasz Wichłacz. Naszym celem jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów nastawionych na spójne doświadczenie zakupowe. Liczymy na to, że rozwój narzędzi eCommerce’owych, sieci kawiarni oraz pełna integracja między nimi umożliwi nam zwiększenie przychodów, zapewni wzrost zaangażowania klientów i sprawi, że będą chętniej do nas powracać.
Co jeszcze mamy w planach?
Poza rozwojem sieci kawiarni oraz udoskonalaniem i integrowaniem naszego omnichannel, chcemy uatrakcyjniać i rozszerzać naszą ofertę oraz skupić się na ekspansji zagranicznej. Mamy coraz więcej klientów poza granicami Polski, a pozycja Coffeedesk jest silna na wielu rynkach. Zbudowaliśmy struktury, know-how oraz rozwijamy nasze platformy tak, aby stworzyć możliwość szybkiej implementacji w nowym środowisku. Trwa projekt wdrożenia nowej platformy – sklepu internetowego przeznaczonego dla klientów B2B w technologii Sales Force, która wraz z funkcjonującym już CRMem tworzyć będzie środowisko pracy umożliwiające łatwość skalowania biznesu na wielu rynkach np. poprzez tworzenie lokalnych wersji językowych. W tej chwili korzystamy CRM Salesforce, a dołączenie platformy i stworzenie jednego środowiska będzie ułatwiało pracę i zapewni automatyzację. To jedno z pierwszych wdrożeń Salesforce eCommerce w Polsce. Dzięki nowym platformom będziemy mogli w istotny sposób poprawić doświadczenia zakupowe klientów oraz personalizować ofertę.
Mamy nadzieję, że udało nam się utwierdzić Was w przekonaniu, że jesteście w dobrych rękach! Jeśli chcecie stać się częścią Coffeedesk i wspólnie z nami rozwijać branżę kawową jako nasi akcjonariusze – akcje spółki możecie nabyć na stronie https://zainwestuj.coffeedesk.pl/
Niniejszy materiał ma charakter promocyjny, a rodzaj oferty publicznej nie wymaga udostępnienia prospektu emisyjnego, ani memorandum informacyjnego.