Black Friday to wywodzący się z amerykańskiej tradycji dzień wysokich wyprzedaży, wypadający w pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia. To data uznawana przez wielu za początek szaleństwa zakupów przed Bożym Narodzeniem. Choć w Polsce Czarny Piątek znany jest dopiero od kilku lat, to z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Dlaczego warto wziąć udział w listopadowym święcie wyprzedaży i jak zadbać o odpowiednią wielkość stocków oraz kiedy warto rozpocząć przygotowania? Odpowiadamy poniżej!

Zatowaruj się na Black Friday! Dlaczego warto?

Dzięki atrakcyjnym rabatom oferowanym w trakcie Black Friday, Twoja sprzedaż może zdecydowanie wzrosnąć, dlatego warto pamiętać o tym, by zadbać o wielkość stocku. Włożenie większego wysiłku w przygotowanie się do okresu promocji, przełoży się na pewność, że w trakcie ich trwania nie zabraknie kluczowych produktów.

Jak to zrobić? Koniecznie sprawdź stany magazynowe popularnych produktów lub produktów z potencjałem sprzedażowym w trakcie wyprzedaży. Przeanalizuj sprzedaż w tym samym okresie w poprzednich latach. Weź pod uwagę wysokość i długość poprzednich okresów promocji. Określ, które towary kupowano najczęściej, w jakich ilościach, w jakiej cenie. Taka analiza powinna pozwolić Ci odpowiednio przygotować się na zwiększoną ilość zamówień i zrobić odpowiednie zapasy towarów. 

Jeśli wciąż nie wiesz, jakich produktów mogą poszukiwać Twoi potencjalni klienci, czytaj dalej – opowiadamy o tym w akapicie: “Jakie produkty warto sprzedawać?

Zapewne wiesz już z własnego doświadczenia, że nic tak nie zniechęca potencjalnych klientów, jak brak towaru w promocji, który dostrzegł na jednej z Twoich reklam lub to, że produkt nagle “wyparował” z jego wirtualnego koszyka. Szacuje się, że w listopadzie 2021 roku informacje o braku odpowiedniej ilości towarów wzrosły o 169% w porównaniu ze styczniem 2020 r. i o 258% w porównaniu z listopadem 2019 r.

Co równie istotne, Black Friday wypada w tym roku w piątek 25 listopada. Już wtedy rozpoczyna się przedświąteczne szaleństwo zakupowe, dzięki czemu można połączyć komunikację dotycząca Black Friday z komunikacją przedświąteczną. Choć z większości analiz wynika, że w okresie Black Friday kupujemy raczej impulsywnie i dla siebie, to część z nas zaczyna coraz częściej poszukiwać produktów na prezent z dużym wyprzedzeniem czasowym.

Kto pierwszy ten lepszy!

W obecnych czasach coraz trudniej o odpowiednią ilość dobrego jakościowo, a zarazem korzystnego cenowo towaru. Dlatego w tym roku jak nigdy wcześniej liczy się czas! Warto pomyśleć o zatowarowaniu swojego sklepu już teraz. Twoi dostawcy również rozstrzygają strategię Black Friday i wiedzą, że w najbliższym czasie będziesz musiał zaopatrzyć się w większą ilość produktów. Większy popyt spowoduje że ceny zakupu wzrosną, a ty finalnie będziesz musiał zaoferować swoim klientom słabsze promocje, bądź zmniejszyć swój zysk.

O ile realnie można zwiększyć przychód w Black Friday?

Black Friday pobudza naszych stałych klientów do zakupów oraz jest okazją do zdobycia nowych, dzięki atrakcyjnym okazjom cenowym. Przykłady wielu firm pokazują, że Black Friday i Cyber Monday mogą okazać się najlepszym sprzedażowymi dniami w roku.

W Polsce 3 z 4 konsumentów kupuje w Black Friday. Wielu z nich wykorzystuje tę okazję do zrobienia zakupów świątecznych. Aż 60% z nich liczy na spore promocje. W tych dniach, mimo dużych obniżek, przychód sklepów online rośnie aż o 12% w stosunku do „normalnego” okresu.

Patrząc na deklaracje Polaków dotyczące wydatków w Black Friday (645 zł), łatwo zauważyć, że jako sprzedawca masz dość wysoką kwotę do zagospodarowania. Warto wykorzystać ten potencjał i nakłonić swoich klientów, by choć część z tego budżetu wydali właśnie u Ciebie. 

Według Washington Post 174 miliony Amerykanów, którzy zrobili zakupy pomiędzy Świętem Dziękczynienia a Cyber Monday wydało średnio 335 $ na osobę w tym okresie. Najwięcej wydawali milenialsi (osoby w wieku 24-35 lat) – aż  419,52 $ na osobę. 

Kiedy zacząć promocję?

Black Friday wypada w tym roku 25 listopada, jednak coraz częstszą praktyką jest wydłużanie czasu trwania promocji do całego weekendu, tygodnia, a nawet kilku tygodni. W ciągu ostatnich kilku lat wydarzenie stało się istnym maratonem wyprzedaży – firmy starając się przykuć uwagę klientów, prześcigają się wzajemnie, startując z promocjami coraz wcześniej. W rzeczywistości każdy dodatkowy dzień, podczas którego możesz zaoferować swoim klientom ciekawe promocje, może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedażowe, a także wizerunek Twojego biznesu. 

Jeśli dopiero dołączasz do firm oferujących promocje na Black Friday, spróbuj wydłużyć akcję o kilka dni – weekend oraz następujący po nim Cyber Monday (Cyfrowy Poniedziałek) to najbardziej rentowny okres. 

Terminem Cyber Monday zaczęto nazywać pierwszy poniedziałek po Black Friday, kiedy zauważono, że sklepy internetowe odnotowują tego dnia wzrost obrotów.

Argumentem za przedłużeniem promocji są dane z 2020 roku, kiedy to najbardziej przychodowym dniem promocji w USA okazał się właśnie Cyber Monday z przychodami ze sprzedaży w e-commerce sięgającymi 7,9 mld USD, co stanowi wzrost o 19,3 procent w stosunku do 2017 roku. 

Black Friday nasze sprawdzone sposoby

Lokalni, mali detaliści mogą mieć zastrzeżenia co do promowania ofert na Czarny Piątek. Jednak Czarny Piątek daje lokalnym sklepom masę możliwości, które warto wykorzystać. Obecnie przez ogólny wzrost cen należy jeszcze bardziej zadbać o klienta i swój biznes.

Jeśli na codzień twój sklep ma raczej ograniczoną aktywność w Social Mediach warto kilka tygodni przed rozpocząć już działania, które zwiększą oglądalność na twoich fanpage, możesz przedpremierowo wrzucać zdjęcia produktów, zorganizować konkurs lub stworzyć posty angażujące obserwujących. Warto działać kompleksowo i otworzyć się na większą ilość źródeł niż tylko Facebook.

Czarny Piątek daje również możliwość większego pokazania się i otwarcia na nowych klientów. Dzięki odpowiednio wcześnie przygotowanej reklamie do twojego sklepu trafią nowi klienci, zrób wszystko żeby nie była to ich ostania wizyta. Tego dnia zadbaj o najlepszy suprime service. Możesz przygotować gratisy, specjalną wystawę, banery. Ważne żeby zrobić dobre, profesjonalne wrażenie. Zaangażuj do tego odpowiednią liczbę pracowników i zadbaj o wystarczającą ilość przecenionych produktów.

Zanurz się w sprzedaży e-commerce: Małe firmy mogą dodawać produkty na Allegro, Olx, ale również na Amazon i eBay, aby dotrzeć do międzynarodowej publiczności. Takie podejście do stron trzecich jest szczególnie korzystne dla małych detalistów, którzy nie mają możliwości budowania złożonych systemów handlowych.

Jakie produkty warto sprzedawać?

Black Friday to doskonała okazja, aby „posprzątać” magazyn z zalegającego towaru, jednak kluczowe są produkty, które przyciągają dużą ilość Klientów, którzy być może nie znali wcześniej Twojej marki. Takie produkty to Gwiazdy Twojej wyprzedaży i dzięki nim generujesz większy ruch na stronie czy większą sprzedaż stacjonarnie. Zalegające towary mogą natomiast posłużyć w trakcie promocji jako gratisy do kluczowych produktów lub występować podczas wyprzedaży w zestawach.

Jeśli prowadzisz kawiarnię lub kawowy e-commerce z pewnością zainteresuje Cię nasza lista produktów, o których dostępność warto zadbać podczas zbliżającego się Black Friday. 

Oto produkty niezmiennie od lat sprzedające się najlepiej w Coffeedesku podczas Black Friday:

Kawa

Kawa to produkt, który jest centrum każdego kawowego biznesu, dlatego też największą ilościową sprzedaż udało nam się osiągnąć właśnie w tym segmencie. Naszym hitem sprzedażowym były blendy od Johan&Nyström Ethiopia Guji, Brazil Fortaleza, Espresso Fairtrade FTO, El Salvador Menendez oraz Ethiopia Welena. Sprawdzone mieszanki tej marki, głównie pod przelewowe metody parzenia kawy i w rozsądnych cenach, przyciągają klientów znajdujących się na każdym poziomie kawowego zaawansowania.

Kawy od Johan & Nystrom

Fani klasycznego espresso i kaw mlecznych wybierali najczęściej włoskie kawy wysokiej jakości marki Arcaffe. Najchętniej kupowane były Mokacrema i Roma w kilogramowych opakowaniach. 

Arcaffe Mokakrema i Roma

Akcesoria do alternatywnych metod parzenia kawy

Niezaprzeczalnie naszym sprzedażowym numerem jeden był Aeropress. Idealny w podróży i dobrze sprawdzający się w domowym zaciszu zaparzacz, to świetny sprzęt do kawowych eksperymentów, a także trafiony prezent dla kawoszy, którzy znają się dobrze z dripperami czy Chemexem. Wspominając o Aeropressie nie można zapomnieć o nakładce Fellow Prismo, dzięki której można przyrządzić za pomocą Aeropressa także espresso. 

Aeropress w akcji
Aeropress i nakładka Fellow Prismo

Kolejnym ważnym dla nas produktem były zestawy Pour Over Kit od Hario – to idealny set dla początkujących, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z metodami przelewowymi.

Bardzo dużą popularnością cieszyły się także drippery oraz wszelkie drobne produkty komplementarne – w szczególności filtry do dripperów – warto zadbać o to, by nie zabrakło ich na stocku! 

Młynki do kawy

Wszyscy miłośnicy kawy wiedzą, że bez dobrego młynka i świeżo zmielonego ziarna, nie będzie pysznego naparu. Pewnie dlatego bardzo dużym zainteresowaniem podczas promocji cieszyły się młynki ręczne Hario (Mini Mill oraz Skerton). Dość częstym wyborem był również kultowy młynek Comandante (dla bardziej zaawansowanych użytkowników) i Rhinowares (który tworzy zgrany duet z Aeropressem). Klienci decydowali się także na większe inwestycje w młynki automatyczne, m.in. Eurekę.

Młynki ręczne Hario

Ekspresy

Wśród marek ekspresów najpopularniejszy niezaprzeczalnie był Moccamaster – stworzony pod metody przelewowe designerski ekspres aż prosi się o zakup w atrakcyjnej cenie. Dobrym pomysłem jest sprzedawanie go w większych zestawach, np. z kawą i młynkiem.

Moccamaster

Herbata

Podczas Black Friday warto też zadbać o zapasy herbaty. Naszym sprzedażowym hitem były zdecydowanie mieszanki od Teapigs. Wysokiej jakości herbaty, w ekologicznych opakowaniach, które nadają się świetnie do własnej kuchni, jak i na elegancki prezent. 

Herbata od Teapigs

Kubki i ceramika

Myśląc o zaopatrzeniu stocku warto pamiętać także o ceramice od Loveramics oraz kubkach wielorazowych KeepCup. To idealne produkty na prezent, które nasi klienci są w stanie kupić z dużym wyprzedzeniem za dobrą cenę. Szczególnie, że wszyscy uwielbiają nowości, a gamę nowych kolorów i wzorów swojej ceramiki zaprezentowała nie tak dawno marka Loveramics. 

Ceramika Loveramics

Co jeszcze typujemy?

W tym roku gwiazdami wyprzedaży mogą okazać się większe sprzęty, ponieważ to na nich klienci zaoszczędzą najwięcej. Typujemy designerskie produkty od Fellow, a także kultowe Moccamastery: zarówno te klasyczne, jak i nowe odsłony. Niezmiennie utrzymuje się również trend Less Waste, w związku z czym hitem okazać mogą się również kubki wielorazowe lub termiczne KeepCup, Asobu, czy Mirr.

Fellow ODE

Dlaczego powinienem wykorzystać Black Friday w swoim biznesie?

Bo warto! Podsumowując, tzw. detaliści z roku na rok wprowadzają coraz to wymyślniejsze promocje, żeby „wypchnąć” nadwyżki magazynowe i sprawić, żeby przedświąteczne okazje przyniosły jak najwięcej zysku. W ostatnich latach szaleństwo zakupowe przeniosło się również do Internetu. Duże sklepy statystyczne sprzedają o ok. 30% więcej, niż w roku ubiegłym w Black Friday, wynika to z coraz większej powszechności tego dnia. Ponieważ coraz więcej osób decyduje się na polowanie na okazje przedświąteczne, detaliści e-commerce mają bezprecedensową okazję do przyciągnięcia nowych kupujących i zwiększenia wielkości sprzedaży. Warto z tego skorzystać. W tym roku kluczowe jest odpowiednie zaopatrzenie. Przygotowując swój biznes do Black Friday powinieneś rozpocząć działania już w połowie września. Zacznij od wyprzedaży swojego stoku i zaopatrzenia się w kluczowe produkty. W coffeedesk ruszamy właśnie z ofertą dla naszych partnerów, tak abyś w odpowiednim czasie mógł przygotować akcję dopasowaną dla swoich klientów.

Wciąż masz wątpliwości, czy zorganizować Black Friday w ramach swojego biznesu? A może nie wiesz, które produkty sprawdzą się najlepiej właśnie u Ciebie? Skorzystaj z pomocy naszych specjalistów od sprzedaży B2B

Źródła:

  • https://www.practicalecommerce.com/sales-report-2018-thanksgiving-black-friday-cyber-monday
  • https://businessinsider.com.pl/black-friday-w-polsce-dane-paybynet/feccktb
  • https://www.pixlee.com/blog/10-stats-from-black-friday-and-cyber-monday/
  • https://www.ekomercyjnie.pl/rekordowy-black-friday-w-zalando-wyniki-sprzedazy/
  • https://black-friday.global/pl-pl/
  • https://www.thebalance.com/what-is-black-friday-3305710
  • https://www.criteo.com/blog/black-friday-2019-report/

Author

Herbaciana dusza - herbatę pije zawsze i do wszystkiego! Zgłębia z pasją tajniki kawowego świata. Content Lead w zespole marketingu Coffeedesk z mocnym zacięciem pisarskim. Po godzinach miłośniczka planowania podróży oraz nowych kulinarnych doznań.